چگونه تحلیل رقابتی برای سئو انجام دهیم | Competitor Analysis

چگونه تحلیل رقابتی برای seo انجام دهیم :

تحلیل رقابتی Competitor Analysis :

تحلیل رقابتی یک جنبه کلیدی است که در مراحل ابتدایی سئو قرار دارد. در اغلب موارد, شرکت هایی را می بینم که از این مرحله ی مهم عبور می کنند و مستقیم به سراغ بهینه سازی محتوا و ایجاد لینک می روند. اما دانستن اینکه رقیبان ما چه کسانی هستند و در چه سطحی قرار دارند به درک اهدافمان کمک می کند و نقاط ضعف ما را آشکار می کند .

در پایان این تحلیل, خواهید فهمید که چه کسی پیروز این رقابت است, چه کلید واژه هایی ارزشمند هستند و کدام بک لینکی مفید تر است. تمام اینها باعث می شود سایت شما رشد کند و بازدید کننده ی بالا کسب کند .

 

چرا تجزیه و تحلیل رقابتی مهم است

تجزیه و تحلیل رقابتی SEO بسیار مهم است، زیرا به ما می فهماند که چه تکنیک هایی در کار ما مفید خواهند بود و به ما کمک می کند مهارت استفاده از کلمات کلیدی در سایتمان را ارتقا دهیم. بینش حاصل از این تجزیه و تحلیل به ما کمک می کند تا درک کنیم کدام وظایف را باید اولویت بندی کنیم. این بینش مسیر ما را مشخص می کند. با فهمیدن نقاط قوت و ضعف رقیب مان می توانیم میزان سختی کار و منابع لازم را تشخیص دهیم .

 

رقبای خود را شناسایی کنید

اولین قدم در این فرآیند تعیین چهار رقیب برتر است که می خواهیم آنها را تحلیل کنیم. من دوست دارم هم از رقیب های مستقیم کسب و کار (که توسط مشتریان ارائه می شوند) و هم از رقبای آنلاین استفاده کنم که می توانند متفاوت از رقبای اصلی باشند. معمولا تفاوت بین رقبای اصلی کسب و کار و کسانی که برای بدست آوردن جستجوی آنلاین به تبلیغات هزینه پرداخت می کنند این است که رقبای اصلی کسب و کار نگران کسب و کار مشابه خودشان در همان منطقه هستند و رقبای آنلاین نگران کسب و کار مشابه خودشان در شهر های همسایه و یا دیگر کشور ها هستند .

برای پیدا کردن رقبای جستجو ، من به سادگی نام منطقه خود را به SEMrush وارد می کنم، به بخش “Organic Competitors” میروم و روی “مشاهده گزارش کامل” کلیک میکنم.

 

 

معیارهای اصلی من برای انتخاب رقبا، کلمات کلیدی و ترافیک اصلی هستند . زمانیکه رقبای خود را برای تجزیه و تحلیل انتخاب کردم، الگو تجزیه و تحلیل رقبا را در «Audit Data» باز می کنم و نام ها و URL های رقبا را در سطر 2 و 3 پر می کنم.

 

از الگو تجزیه و تحلیل رقبای گوگل استفاده کنید

یک فرایند مشخص و دقیق, قطعی است و نتایج تکراری دارد و هم چنین از زمان شروع فرایند تلاش های شما را برای هر مشتری میسنجد. بدین ترتیب الگوی تجزیه و تحلیل رقبا را ایجاد کردیم و باید یک فرایند استراتژیک را دنبال کنیم و بیشتر روی نتایج آن تمرکز کنیم به جای اینکه هر بار بدنبال نتیجه ی دیگری باشیم.

در الگوی تجزیه و تحلیل گوگل, امتیازاتی را که جمع کرده اید و ابزار هایی که برای انجام این کار لازم دارید به شما نشان می دهم هم چنین می توانید معیار های مربوط به موضوعات مشابه را باهم مقایسه کنید. داده هایی که سعی داریم جمع آوری کنیم و مربوط به جستجوگرهای SEO می باشد: میزان ترافیک رقبای شما, کلید واژه هایی که این ترافیک را به وجود آورده اند و بک لینک های مفید رقبای شما می باشد.

 

من چندین معیار را برای شما مشخص کرده ام تا به شما کمک کند قوی ترین رقیب خود را در یک چشم به هم زدن پیدا کنید .

 

تجزیه و تحلیل بک لینک

از تجزیه و تحلیل بک لینک ها قصد داریم بفهمیم کدام بک لینک ها به رقیب ما پیوند دارد. این اطلاعات حیاتی هستند زیرا می توانید با این اطلاعات شکاف میان خود و بک لینک های رقیب خود را ازبین ببرید و رتبه سایت خود را با استفاده از لینک هایی که به رقیبتان پیوند دارند, بالا ببرید. زمانیکه می خواهید از بک لینک ها استفاده کنید و ایجاد محتوا کنید وب سایت هایی که به رقبای متعدد پیوند دارند (به ویژه آنهایی که به بیش از سه رقیب دیگر پیوند دارند) برای شما موفقیت بیشتری کسب می کنند .

 

برای اینکار باید به Moz Open Site Explorer بروید و نام رقیب خود را وارد کنید.سپس روی “Linking Domains”در سمت چپ کلیک کنید و برای دریافت اطلاعات مورد نظر روی Request CSV کلیک کنید.

 

 

سپس، به الگو تجزیه و تحلیل رقبا بروید، قسمت “Backlink Import – Competitor 1” را انتخاب کنید و در محتویات فایل CSV قرار دهید.مانند :

 

این کار را برای 2-4 رقیب خود تکرار کنید و سپس برای وب سایت خود در زبانه های مربوطه که با رنگ قرمز مشخص شده است انجام دهید.

زمانیکه تمام اطلاعات را به درستی در زبانه قرار دهید, بک لینک ها مشخص خواهند شد.در نتیجه خواهید فهمید که رقیب شما بک لینک هایش را از کجا گرفته است و کدام بک لینک ها بین شما و رقیبتان مشترک است .

 

خوب است تمام صفحه هایی را که با قرمز مشخص شده اند بعد از کپی کردن اطلاعات مخفی کنید. بنابراین گزارش نهایی مرتب تر خواهد بود. برای انجام این کار، فقط روی زبانه سمت راست کلیک کرده و گزینه «مخفی کردن صفحه» را انتخاب کنید، بنابراین گزارش فقط زبانه های مشخص شده با رنگ آبی و سبز را نشان می دهد.

 

در ابتدای کار Seo معمولا از این بک لینک ها برای مشتریان استفاده می کنیم. با این کار یک راهنمای بلند مدت برای استفاده از این لینک ها در سایت اصلی در ماه های آینده خواهیم داشت، زیرا پیوند گرفتن از سایت های قدرتمند، زمان و منابع نیاز دارد. مزیت اصلی استفاده از آنها برای پایه گذاری اولیه می باشد .

 

تجزیه و تحلیل کلمه کلیدی

 

تجزیه و تحلیل کلمه کلیدی فرایند تعیین کلمات کلیدی ای است که رقبای شما از آنها رتبه خوبی کسب کرده اند. بدین جهت می خواهیم بدانیم چرا رقابت بر سر رتبه خوب است و چگونه می توانیم این کلید واژه ها را بیابیم .

 

برای اینکار باید دوباره به SEMrush بروید و نام اولین رقیب خود را وارد کنید. سپس روی گزارش موقعیت “Organic Research” در منوی سمت چپ کلیک کنید و بعد از آن روی “Export” در سمت راست کلیک کنید.

 

 

پس از بارگیری فایل CSV، محتویات را به زبانه “Keyword Import – Competitor 1” بچسبانید و سپس همین فرایند را برای 2-4 رقیب خود تکرار کنید.

گزارش نهایی اکنون بر روی صفحه ی “Keyword Gap Analysis”با رنگ سبز نشان داده می شود.مانند:

 

 

این اطلاعات نقطه ی شروعی از یک فرایند پیچیده برای استفاده از کلمات کلیدی است. در فرایند جستجو برای کلمات کلیدی صد ها کلمه ی کلیدی برای استفاده در سایت داریم که می دانیم همه ی این کلمات نیز به کسب و کار ما مرتبط هستند.برای انتخاب بین این کلمات کلیدی باید تصمیم بگیریم موضوعی را انتخاب کنیم که حدس میزنیم رتبه ی بالایی کسب می کند.

 

انتخاب کلمات کلیدی و موضوع برای ایجاد محتوا و رقابت با رقیب خود به سرمقاله نیز کمک میکند. ما در طول فرآیند برنامه ریزی محتوا، یک قدم بیشتر برمیداریم و آن تجزیه و تحلیل محتویاتی است که رقبا ایجاد کرده اند و رتبه ی خوبی نیز از آنها دریافت کرده اند.ما باید بفهمیم که چگونه میتوانیم از آنها استفاده بهتری داشته باشیم.سعی میکنیم از رقبای خود ایده بگیریم و با استفاده ازموضوعی کاملتراز آنها پیشی بگیریم.

 

با استفاده از یک بینش کلی استراتژی SEO خود را بکار بگیرید

فقط مطالعه ی این گزارش اهمیت ندارد بلکه باید طبق این اطلاعات عمل کنید. در صفحه ی اول تجزیه و تحلیل های خود را نوشته ایم و شما می توانید از آن اطلاعات استفاده کنید و استراتژی خود را به کار گیرید.

اگر ما از رقبای خود در مورد بک لینک ها جلوتر باشیم، ایجاد محتوا ممکن است نقطه اصلی رقابت باشد. اگر از بک لینک های رقبای خود عقب باشیم باید هرچه سریعتر لینکی قدرتمند ایجاد کنیم .

بینش دیگری که به دست می آوریم این است که کدام رقبا قوی تر هستند و کدام کلمات کلیدی ارزشمند تر هستند. اغلب کلمات کلیدی که آنها در نظر دارند دارای ارزش بالایی هستند و به عنوان کلمات کلیدی مناسب برای رسیدن به هدف ما بکار میروند.

 

تحلیل رقابتی را در جریان کاری خود قرار دهید

تجزیه و تحلیل رقابتی برای seo چیزی نیست که هنگام برنامه ریزی استراتژی نادیده گرفته شود. این فرآیند به شما در برنامه ریزی یک استراتژی خاص طبق نیاز بازار کمک می کند.این تحلیل به شما کمک می کند از رقبای خود در کسب و کار جلو بیافتید.این فرایند را در اسرع وقت آغاز کنید و چیزی که برای کسب و کارتان مهم است را انجام دهید.

 

بسیار خب, امیدواریم همگی از آموزش این هفته بهره برده باشید . منتظر آموزش هفته بعد ما باشید .

منبع : بخش آموزش سئو وب سایت میهن بک لینک

 

You Might Also Like